Zaburzenia koordynacji rozwojowej (dyspraksja) u dzieci – objawy

Zaburzenia koordynacji rozwojowej (DCD) mogą powodować wiele różnych problemów. Niektóre z nich mogą być zauważalne w młodym wieku, podczas gdy inne mogą stać się oczywiste dopiero, gdy Twoje dziecko będzie starsze .

Problemy u niemowląt

Opóźnienia w osiągnięciu normalnych etapów rozwoju mogą być wczesnym objawem DCD u małych dzieci. Na przykład przewracanie się, siedzenie, raczkowanie lub chodzenie może zająć Twojemu dziecku nieco więcej czasu niż oczekiwano.

Możesz również zauważyć, że Twoje dziecko:

  • wykazuje niezwykłe pozycje (postawy) ciała w pierwszym roku życia
  • ma trudności z zabawą zabawkami wymagającymi dobrej koordynacji, np. układaniem klocków
  • ma trudności z nauką jedzenia sztućcami

Te znaki mogą pojawiać się i znikać.

Problemy u starszych dzieci

Gdy Twoje dziecko będzie starsze, mogą pojawić się u niego bardziej zauważalne trudności fizyczne oraz problemy w innych obszarach.

Problemy z ruchem i koordynacją

Problemy z ruchem i koordynacją są głównymi objawami DCD.

Dzieci mogą mieć trudności z:

  • czynności na placu zabaw, takie jak podskakiwanie, skakanie, bieganie oraz łapanie lub kopanie piłki. Często unikają przyłączenia się z powodu braku koordynacji i mogą mieć trudności z wychowaniem fizycznym
  • chodzenie po schodach
  • pisanie, rysowanie i używanie nożyczek – ich pismo odręczne i rysunki mogą wydawać się nabazgrane i mniej rozwinięte w porównaniu z innymi dziećmi w ich wieku
  • ubieranie się, zapinanie guzików i wiązanie sznurówek
  • pozostawanie w bezruchu – mogą dużo kołysać się lub poruszać rękami i nogami

Dziecko z DCD może wydawać się niezręczne i niezdarne, ponieważ może wpadać na przedmioty, upuszczać przedmioty i przewracać się.

Ale to samo w sobie niekoniecznie musi być oznaką DCD, ponieważ wiele dzieci, które wydają się niezdarne, w rzeczywistości posiada wszystkie normalne zdolności ruchowe (motoryczne) w swoim wieku.

Niektóre dzieci z DCD mogą również stać się mniej sprawne niż inne dzieci, ponieważ ich słabe wyniki sportowe mogą powodować niechęć do ćwiczeń.

Dodatkowe problemy

Oprócz trudności związanych z poruszaniem się i koordynacją, dzieci z DCD mogą mieć również inne problemy, takie jak:

  • trudności z koncentracją – mogą mieć słabą koncentrację i mieć trudności ze skupieniem się na jednej rzeczy przez więcej niż kilka minut
  • trudności z przestrzeganiem instrukcji i kopiowaniem informacji – lepiej radzą sobie w szkole w sytuacji 1 na 1 niż w grupie, dzięki czemu mogą być prowadzeni przez pracę
  • bycie słabym w organizowaniu się i załatwianiu spraw
  • powoli przyswajają nowe umiejętności – potrzebują zachęty i powtarzania, aby pomóc im się uczyć
  • trudności w nawiązywaniu znajomości – mogą unikać udziału w grach zespołowych i mogą być zastraszane za bycie „odmiennym” lub niezdarnym
  • problemy z zachowaniem – często wynikające z frustracji dziecka swoimi objawami
  • niska samo ocena

Chociaż dzieci z DCD mogą mieć słabą koordynację i pewne dodatkowe problemy, inne aspekty rozwoju – na przykład myślenie i mówienie – zwykle pozostają niezmienione.

Powiązane warunki

Dzieci z DCD mogą mieć również inne schorzenia, takie jak:

Niektóre dzieci z DCD mają trudności z koordynacją ruchów potrzebnych do wytwarzania wyraźnej mowy.